Rabu, Jun 06, 2012

Pilihanku

Guys! Aku nak cerita balik kisah Tuan Rumah yang dulu penah aku cerita sampai aku meroyan nak pindah randah dok bawah jambatan tu kan...
Kisah itu kembali lagi tau. Kali ni lebih heibat! (btw, judul entry ni xde kena mengena dgn gambar)

Malam kelmarin (Senin), masa aku dok kusyuk main game bina2 hotel (berangan) ada orang datang depan pintu grill dok ketuk2 mangga, aku pun pelan2 intai then nampak ada dua orang berdiri depan pintu. Sorang tua sorang macam pertengahan umur 20-an.

Aku (A): Yer nak cari sapa?
Pakcik (P): Cari Redzuan
A: Salah rumah kot..
P: Eh betullah rumah ni...Saya tuan rumah ni, datang nak sita rumah sebab dah 3 bulan xbayar.
A: Huh?! Saya tak faham la...setiap bulan saya bayar je cukup seperti dijanjikan dan tak pernah lambat (keluar ke muka pintu. Nampak x macam drama cerekarama)
P: Mana ada..sejak bulan 3 sampai bulan 5 dah ni tertunggak. Jadi saya ni datang nak tanya la apa dah jadi.
A: Tapi pakcik ni siapa sebenarnya?
P: Tuan rumah ni..
A: Tuan rumah saya orang len... saya bayar pun kat orang lain. Namanya Syairul (nama samaran)
P: Tapi pakcik tuan rumah ni... memang rumah ni atas nama pakcik.

Gambar ni xde kena mengena pun...credit: fb Naomi Mastar


Aku blur gila babi, cuak nak mampos doh! Siyes tak faham...sebab selama ni aku deal ngan orang len tetiber ada orang len plak datang nak macam2...Aku pun dalam perasaan gundah gulana dan musykil soal siasat lagi dan terpaksala bawak depa masuk umah.
Dia buktikan semua renovation rumah tu dia yang wat termasuk bill air api atas nama wife dia. Gituuu...

Aku ni dah menyewa dekat 2 tahun xpenah tau dia tuan rumah sebenar sebab selama ni 'tuan rumah' yang bernama Syairul itu mendakwa dia tuan rumah. (ada rasa pening2 x?kalau ya maknanya anda menghayati)

Lepas tu aku bagi no si Syairul tu soh depa call depan2 aku gak mintak penjelasan sebenar. Rupa2nya camni: Pakcik tu bagi sewa kat pasangan ni nama Redzuan then pasangan tu sewakan kepada Syairul then Syairul sewakan kepada aku. Nampak permainan?

Pakcik--->Redzuan + wife--->Syairul--->Aku (yang tak berdosa)

Maka terjawablah sudah semua tanda tanya...Si pasangan tu bersalah sebab dia berniaga pulak sewaan rumah tu kpd Syairul yang tak berapa pintar itew. Then depa charge pulak... Tapi selama ni pasangan tu xmiss bayar sewa sehinggalah 3 bulan lepas. Sangkak lah tew!

Ok fine...semua dah setel n itu puncanya bill air n api aku tertunggak sampai 900 selama ni...tapi aku dibenarkan duduk lagi umah tu sebab aku mangsa keadaan. Tambahan pakcik tu senegeri ngan aku dan komunikasi kami berjalan lancar dan heibat sekali! ouch! (Kroni disitu)

Then pakcik tu cakap dia nak sewakan bilik sebelah bilik aku tu kat kawan anak dia. Aku pun tanya balik bole ke kalau aku nak amek kawan aku sebab aku tak kenal kawan anak dia tu n maybe aku TAK selesa nanti.
Jawab pakcik tu:"Boleh saja asalkan sewa dibayar"

Tapi, perkara len plak jadi! Syairul tu pepagi buta semalam mesej aku marah2 sebab kononnya aku memandai nak sewakan bilik tu kat orang len. Hello! kau tu bukan tuan rumah sah ok! siapa kau nak buat keputusan.

Mesejnya bunyi camni: Rumah tu saya yang sewa dan bayar selama 3 tahun. Awak cuma sewa bilik. Say cuma bagi awak stay sorang je. Jangan nak ajak sesapa masuk rumah n sewa disitu. Mm

Nampak tak celakanya mesej dia. Motip nak bagi warning? Aku tak faham apa itu Mm di belakang mesej. Typo kah?

Aku balas camni: Saya cuma bertanya kepada tuan hak rumah itu. Kalau tak boleh tak apa lah. Saya cuma bertanya bukannya merayu, meminta, mengugut atau seumpamanya apatah lagi memberi arahan! 

Gambar ni nak buktikan aku tengah mengamuk. Sampai tak emosi tu?

Persoalan di sini, siapa kau nak bagi arahan pada aku kalau kau sendiri dikelentong dan mengelentong? Sebab itu maknusia macam lembu ini tidak patut dibuat kawan dan selayaknya lah aku block kau dari fb kan... (emosi lagi)
Aku boleh sewa satu rumah tu n humban semua barang2 kau yer. Kau bukan sesiapa so jangan berlagak macam kau empunya hak! Atau kau dan pakcik tu skandel??? #eh!


cHiao~

Nota kuku kaki kurap: sapa ada rumah nak sewa yang murah2 habaq naa. rengsa perangai manusia macam hewan!

4 ulasan:

  1. Nampak tak celakanya mesej dia. Motip nak bagi warning? Aku tak faham apa itu Mm di belakang mesej. Typo kah?

    Motif statement yg atas ni? hahahahaha typo lah tu.. carik rumah baru u oll.. too much drama too handle!

    BalasPadam
  2. sedang mencari...nak kolaborasi dengan cinta alif la ni kut cari kediaman baharu.

    Grand la lepas ni kita boleh party buih tiap2 weekend!hahahaha

    BalasPadam
  3. jalan penyelesaian: cari umah lain.elak bersekedudukan dgn manusia bermasalah. senang kan? sesenang membasmi kuman menggunakan breeze! hah

    BalasPadam
    Balasan
    1. chiyo, memang nak sangat lah pindahnyer... help!help!help!

      btw, weols xbersekedudukan yer. mek dok umah tu sekor2 je..haha...

      Padam