Isnin, Januari 14, 2013

Karma

Guys, I nak kongsikan sepatah kata-kata penuh inspirasi yang I quote daripada somebody pagi tadi. Katanya: "Sometimes people don't notice the things we do for them until we stop doing them"

Well, xperlu explain lagi kan. Terang2 maksudnya seseorang tu akan lebih menghargai seseorang apabila dia mula tidak dihargai. Pernah terjadi kepada diri sendiri dan mungkin orang lain.
Pada ketika kita ada seseorang yang menyayangi kita, sanggup buat apa saja, korbankan apa saja untuk kita, kita jarang ambil pusing rite? Kadang2 tu orang itu sampai sanggup berkorban masa, tenaga dan wang ringgit untuk datang ke tempat kita sebabkan masalah remeh atau kita sakit ringan2 je. Tapi ada kita balas pengorbanan tu sebaik mungkin? Pada telahan kita, perkara itu dianggap leceh, ringan dan tak penting tapi sebenarnya percayalah apabila dah tak ada orang yang akan buat perkara mcam tu untuk kita lagi, kita akan rasa sangat kosong dan bersalah sebab tak manfaatkan peluang dan ruang yang pernah ada itu sebaik mungkin.

Cycle of Karma


Sesungguhnya, sekarang I rasa kosong. Kosong apabila sudah tiada sesiapa yang hirau akan kita, tak ada sesiapa yang ambil kisah apa kita buat apa kita makan kemana kita pergi atau kenapa kita sedih. Itu lah karma namanya!

Hati-hati dengan apa yang kita lakukan



Karma itu sebenarnya sebuah kitaran kehidupan. Ada yang percaya dan tidak mustahil juga tidak. Tapi bagi I, karma itu sentiasa berlegar dalam kehidupan dan persekitaran seharian. Adakalanya kita sendiri tidak sedar kita sedang menerima karma hasil perbuatan kita.

Sama juga konsepnya kalau kita buat jahat kat orang, balasan itu boleh datang serta merta atau ambil masa perlahan2 yang impaknya ibarat tertampar diri sendiri.
Contoh, kita larikan diri ketika kawan2 kita perlukan pertolongan ketika susah, lambat laun kita sendiri yang akan terhegeh2 cari balik kawan2 kita yang kita pernah elak untuk tolong tu pada masa kita dah menderita susah.

Come on beb, kita ni manusia tak mampu lari daripada kesilapan. Tapi adakalanya kesilapan sebegitu kita boleh langsaikan dengan cara lebih bermaruah (dignity and pride). Why dont u just say 'I'M SORRY' instead of kita mengelak dengan cara keanak-anakan (contoh block number). Of course kita boleh maafkan sebab setiap manusia dilahirkan ada perasaan belas kasihan kan. Tak lah kejam sangat!

Karma tu kadang2 kejam juga. Datang bukan kita minta pun. Kadang2 I sendiri terbabas melakukan seusatu yang tidak sepatutnya dilakukan sebagai seorang khalifah Allah. Mengata, mengutuk, mengeji, mencerca itu semua tak boleh lari. Sampai masa orang pula yang akan buat perkara yang sama pada kita, cuma tak tahu bila. Kann?

So, cuba elakkan diri kita daripada melakukan perkara yang boleh menyakitkan hati orang lain. Sebab suatu masa nanti perbuatan kita akan memakan diri sendiri. Wallahualam.

Mari tenangkan diri seketika


Nota kuku kaki kurap: Jemput singgah tengok2 tudung menarik uols! Kat sini. Sayang semua...

3 ulasan: