Khamis, September 30, 2010

baru VS kertu

Wah3...kemain lagik!
macam2 wa dengar.
Ada yang panaszzz! Ada yang suam2 kuku kaki, ada yang sejuk beku troih!haha...
walau apapun 'jenis' story tu masing2 ada keistimewaan tersendiri.
Thanks to little birdie for that news reporting!:)

Posting kali ni wa nak WARNING lagi skali 'tak ada kena ngena dgn sesapa pun samada yang masih menghembuskan nafas atau yang telah menghembuskan nafas yang terakhir'. Sekadar berkongsi pandangan sahaja. Tak berniat jahat pun!

Wa kasik analogi la k.

Nak dijadikan al-kisahnya, di sebuah kampung ada sekumpulan belia. Semuanya hebat-hebat! Tiada tolok bandingnya. Kumpulan itu hebat dari semua sudut; DUNIAwi & UKHRAwi.
Tapi kehebatan tu adalah 'pada suatu ketika dahulu'. (faham tak?)

OK...maksud wa kira korang kene 'flashback' la.
So, pada hari ini kumpulan itu dah kurang taringnya! Kureng menyengat!! Bukanlah tak hebat langsung. Tapi KURENG sikit. Sebabnya? ermm...sebabnya mungkin lah: Tak dak pengganti kepada ahli2 lama yang dah RETIRED kot...

Jadi, kumpulan itu pun jadilah kumpulan yang cukup sekadar ada. Kalau orang panggil maka panggil lah. Kalu tak, dok lah diam2 kat umah masing2. P ternak lembu ka, tanam gandum ka (feeling2 obersea sket), beranak ramai2 n jaga anak ka... ha...camtula lebih kurangnye...

Then, tak semena-mena adalah sekumpulan manusia ni datang berhijrah ke kampung itu. Katanya sedang mengembara mencari ilmu. (Wa pun tak pastilah ilmu apekah itu yer anak2...)
Tapi! ahli2 kumpulan baru ni semuanya hebat2. Handal2. Kira setanding dengan kumpulan lama yang dah ada kat kampung itu la...

Maka, bermastautinlah kumpulan baru itu di kampung itu dengan harapan kampung itu menganugerahkan seribu satu sinar baru buat mereka. Dan memang terbuktilah kehandalan dan kehebatan kumpulan baru itu di mata penduduk kampung. Mereka disanjung! Dipuji. Dijulang! dan paling penting DISEGANI! ahah...

Selama mereka bermastautin di kampung itu ramailah anak-anak muda berminat untk menyertai mereka. Tak lupe jua yang tua. Sebab dasar mereka "ilmu itu hak Allah, bukan hak kita untuk memilih siapa yang boleh dan patut belajar ilmu itu."
Ada yang putih, ada yang hitam, ada yang gumuk, ada yang kuros, ade yang pendek, ada yang tinggiiii...Senang citernye, macam adooo!

Maka, semakin fofularlah kumpulan baru itu. Macam-macam ragam manusia yang bertandang dari jauh semata-mata nak menuntut ilmu dari mereka. (walau ilmu itu cuma secebis senipis helaian kulit bawang). Bagi wa, yang penting TAK KEREK & TAK DEMAND!haha...

Pastu, apa lagi! Lumrah manusia...kalau tak DENGKI tak sah idop..haha...
Mulalah melata fitnah ditabur. Mulalah diri tak senang duduk. Caci, maki, hina, jerkah, sergah, marah...semua tak terkecuali dibuat. Memang betul2 anti la dengan kumpulan baru tu.

Sampai satu masa, TOK PENGHULU kampung nak satukan kedua-dua kumpulan itu.
Maka bergabung la!!! dah jadilah super-duper-human power!!!hahaha...(bohong aih!)
Kumpulan lama ni ahlinya lebih kurang 5,6 orang jer. Kumpulan baru ni ahlinya lebih kurang 50,60 orang.
Oleh kerana kumpulan lama ni mempunyai orang2 yang 'lebih berpengalaman & veteran', maka adalah layak untuk mereka (kumpulan baru) menghormati mereka yang telah lama ni.

Tapi, lain yang dibuat lain yang jadinya. Hormat yang disembah, pungkok pulak yang dibalas. Paham tak? Maknanya, kumpulan baru ni hormat kumpulan lama tapi kumpulan lama ni tak pernah nak hargai mereka malah di caci maki, marah2 la n macam2 lagik. Paham dah kannn?
haha...

Antaranya:
1) diskriminasi individu sebab saiz badan.
- ada antara ahli2 kumpulan baru ni kene caci & kene hina sebab saiz badan yang TERLAMPAU gemuk dan TERLAMPAU kurus. Katanya tak balance!Nak yang sedang2 je kalau nak bergabung. Ha,....kira tu syarat la kalau kumpulan baru nk combine ngan kumpulan lama. Kalah aih PGL.
2) karya yang TAK GRAND!
- orang kata seni itu subjektif. Tapi bagi mereka (kumpulan lama) karya itu adalah yang indah2 belaka. Tiada yang lain melainkan indah2 belaka. Itu tak leh. Ini tak leh. Kena itu. Kena ini. Salah itu. Salah ini.
3) ahli2 kumpulan lama je yang MALATOP ok!
- ahli2 kumpulan lama walau dh tak ramai tetap vog ok. Itu hebat. Ini hebat. Bole buat itu. Bole buat ini. Padahal....masing2 dah 'expired'. Faham betui2... Expired is not retired!
4) hanya KETUA kumpulan lama layak memilih siapa dan kenapa.
- untuk bergabung itu si ketua kumpulan lama je yang bole pilih siapa ahli daripada kumpulan baru untuk bergabung berdasarkan KREDIBILITI dan KEUPAYAAN seseorang itu. Yang setakat 'ala kadar' tu masok tong sampah!wah gitu~
5) konsep pilih kasih tu PRIORITY!
- kumpulan baru ni siapa la sangat kan... Budak2 kot! So, nak tak nak kena ikot! TOK PENGHULU plak dok beratkan kumpulan lama. Hello! Senior la katakan...Kumpulan baru ni kene kerja kuat! Yang lama biar mereka rest kuat2...

Itu adalah antara sekelumit senario yang berlaku apabila yang baru diminta bergabung dengan yang lama. Agak2 senario ni berlaku kat semua tempat ke? Atau di kampung itu sahaja?

Apakah yang perlu dilakukan oleh kumpulan baru untuk tidak terus ditindas seperti mana yang berlaku sekarang?
A) Adakah keluar daripada kampung itu?
B) Atau guna strategi baru yang lagi GANAS dan BERUTAL?
C) Tak pun pasrah ajelah labuuu...


Jawapannya ada pada pembaca sekalian. Sudilah membantu kumpulan baru yang hebat ini untuk mencari penyelesaiannya. Terima Kasih daun keladi (kenapa daun keladi ek?)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan