Isnin, September 20, 2010

UPSR

Diam tak diam dah 10 tahun aku meninggalkan bangku sekolah rendah.
Kadang-kadang tercuit kembali sedikit imbauan kenangan dari masa lampau zaman 90-an dahulu. Boleh tergelak dibuatnya!

Bangun awal-awal pagi mak kejut. Kalau sejuk sangat merengek-rengek nak mandi air panas (demand giler weh!). Pastu pegi sekolah ada assembly awal-awal pagi. Kena nyanyi lagu Negaraku lagi sambil beratur angkat-angkat tangan ke bahu orang depan. Waktu recess main guli dalam longkang depan kelas. Tak pun main kejar-kejar kat padang sebelah tandas usang yang dimomokkan ada penunggu. Sampai tahun 2000 pun aku masih tak matang! Dah nak exam UPSR tym tu aku siap berjoli sakan buli budak darjah tiga lagi. Hahaha! Pengawas la katakan... Perasaan macam ada kuasa sama ngan cikgu cekgi...
Rindu pula kenangan-kenangan itu. Tertanya-tanya kemana rakan-rakan seperjuangan aku dulu tu? Pastinya sudah berjaya dalam bidang masing-masing...

Now, tibalah giliran adik aku pula menikmati zaman penghujung sekolah rendah dia. Aku tengok dah banyak bezanya. Sekolah aku dulu tu dah berubah wajah sama sekali. Longkang semua dah bertutup (tak leh nak main guli lagi), padang dah ditukar ke tar (tak de padang langsung dah...zaman sekarang budak2 tak main kejar2, semua pegi gym kot), tradisi beratur depan kelas nyanyi lagu Negaraku pun aku tak tahu masih diamalkan lagi atau tak...

(gambak: adik aku...nama dia Ina)

Esok dia dah nak berjuang di medan peperiksaan. Aku tanya apa perasaan dia... Jawabnya: "ermm, ok je... Adela cuak sikit".. Fullamak! Budak-budak sekarang...
Tak pelah..zaman dia dgn zaman aku berbeza...Aku doakan dia berjaya mengharunginya esok hari...

Dah alang-alang tuh, aku nak kongsilah sedikit info mengenai UPSR kali ni (jadual jer pun)...Jadual ni aku cilok dari beg pink yang dia bawa pagi tadi. Dia bohong kat aku katanya cikgu tak bagi jadual! Hampesss!

Selasa (21 September 2010):
08.15pagi-09.05pagi - Bahasa Melayu Pemahaman
09.45pagi-11.00pagi - Bahasa Melayu Penulisan
11.45pagi-12.25tengah hari - Mathematics (kertas2)

Rabu (22 September 2010):
08.15pg-09.15pg - Mathematics (kertas1)
09:55 pagi-10:45 pagi - Bahasa Cina & Tamil Pemahaman
11:45 pagi-01:00 petang - Bahasa Cina & Tamil Penulisan

Khamis (23 September 2010):
08:15 pagi-09:30 pagi - Science
10:15 pagi-11:05 pagi - Bahasa Inggeris (kertas 1)
11:45 pagi-1:00 petang - Bahasa Inggeris (kertas 2)
02:15 petang-03:45 petang - Ujian Aptitud Tahun Enam

Mungkin bagi akak-akak or abang-abang yang kurang ikuti perkembangan, sekarang ni Lembaga Peperiksaan Malaysia dah tetapkan sejurus abisnya exam UPSR calon-calon diwajibkan menduduki ujian aptitud khas utk pelajar tahun enam. Soalan semua objektif. Exam ni macam test tym kita2 wat b4 nak masuk sekolah berasrama dulu la... Cuma prosedurnya lagi awal dan cepat. Hehe...

So, sebelum patik nak undur diri patik ingin menyeru kepada pembaca dan rakan-rakan di luar sana untuk mendoakan kejayaan adik-adik kita yang bakal menduduki peperiksaan UPSR esok hari. Semoga kejayaan akan mengiringi setiap langkah mereka. Amin~

Maju bangsa, majulah negara!




*PMR tinggal lagi 14 hari, SPM lagi 2 bulan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan