Sabtu, September 25, 2010

MAGIKA vs Alice In Wonderland

Ehem2....test mic!
sebelom aku nak membuka cerite kali ni, aku nak warning kat sapa2 yang suka semboq2 orang tu yang hamba cuma insan kerdil yang baru nak bertapak dalam dunia penulisan dan tulisan kali ni bukanlah nak mengguris hati mana-mana pihak mahupun individu yang terlibat. Take this as positive way!:)

haha...aku melihat dari kaca mata seorang penonton ajelah. Nak kate ilmu tu penuh didada rsanya masih banyak yang perlu diterokai.

Berkesempatan menonton filem keluaran tempatan kali ini adalah satu keajaiban buat diri sendiri kerna kebanyakan filem yang aku pilih untuk ditonton di panggung wayang sambil menikmati sebakul pop corn ditambah hot dog panas yang pastinya memberikan sensasi haruman seluruh panggung berorientasikan filem yang betul2 mempunyai review terbaik. Bukan apa...wa masih blajar bro, nak spend tym + fulus yang mengalir jernih ni bukan perkara biasa bg insan sederhana macam wa ni bro...

Siang tadi sempatlah meluangkan secipot masa aku yang memang sentiasa lapang semenjak dua menjak ni ha untuk keluar bersama beberapa orang rakan ke Jusco Bukit Raja. Ade TGV sana oh! Memandangkan aku tengok promosi filem MAGIKA hasil getusan KRU ini agak havoc so aku mengiakan saja pelawaan rakan-rakanku.

(gambaq: poster MAGIKA, dijadualkan diterbitkan bulan Februari thn depan)



Permulaan yang agak baik...
cuma sepanjang perjalanan cerita ini aku seringkali membanding bezakan filem MAGIKA dengan filem Alice In Wonderland (nyatanya keluaran Barat). Mayb sebab cara depa masuk ke alam 'lain' tu seakan-akan sama dgn Alice in Wonderland kot... Bukan sebab aku ni penyokong filem-filem mereka tapi memandangkan orang-orang kita ni seringkali disuburkan dengan baja2 berkaitan filem-filem berunsur keBaratan, jadi tak semena-menanya aku ni pun terpengaruh. Lagi pulak, Alice In Wonderland ni diterbitkan lebih awal berbanding MAGIKA ni (dah sah2 la kan...haha). Sebelum filem MAGIKA dikeluarkan tahun ni aku dahulunya membandingkan Alice In Wonderland dengan Siti Di Alam Fantasi karya orang tempatan Malaysia yang telah diterbitkan dalam format teater, cerpen dan novel.

Tapi, yang tu take me way back into 90's kot...hehe,..sekarang ni dah banyak teknologi terhasil maka dapatlah kita tengok macam-macam efek menarik diselit dalam sesebuah filem tambah2 filem keluaran Barat. Kecanggihan teknologi mereka melangkau jauh ke depan meninggalkan kita di belakang. Jadi, adalah tanggungjawab anak-anak bangsa kita untuk mengejar mereka kembali.

Aku difahamkan wakil-wakil media dah dijemput ke Bangkok pada pertengahan Oktober lalu untuk menyaksikan pembikinan pasca produksi dengan sebuah syarikat di sana selain preview filem terbabit dan rata-ratanya memberikan positive feedback.

Macam biasa, aku hanya mampu menyentuh beberapa aspek yang aku boleh bagi pandangan, pendapat dan komen sdikit sebanyak dari kaca mata penonton yang kritis macam aku ni..hehe...

1) Jalan cerita & konsep
Sejujurnya aku kurang faham akan kesinambungan dan perkaitan watak-watak dari dongengan dan hikayat melayu lama dengan keseluruhan perjalanan cerita. Adakah sekadar mahu mengisi kekosongan slot untuk memasukkan watak-watak tertentu sahaja atau ada rasionalnya setiap watak itu dimasukkan? Soklan ini belajar daripada budak lakon & pengarahan ketika aku kat kampus beberapa bulan lepas. Jadi, timbulnya beberapa soalan daam benak fikiran aku ini untuk mengetahui rasionalisasi setiap watak daripada hikayat lama itu diwujudkan dan dimasukkan dalam scene2 tertentu. Sebab ekspektasi aku untuk melihat bagaimana minda muda kita menghubungkait dan menginterpretasi karya baru untuk dijadikan satu produk yang boleh membanggakan kita dan bukan sekadar untuk berhibur dan bergelak tawa. Someone yang dah tonton filen ini tolong jawab pls...huhu~

2) Pelakon
Diana Danielle dan Fimie Don dukung watak utama dengan baik (aku tak cakap 'dengan baik sekali' okeh). Cuma kadang-kala nampak macam fake sket lakonan mereka. Part gembira tak sepatutnya kena gedix kan? Part nangis tu part paling penting. Budak-budak kat kampus dulu cakap bila part sedih kena amek feel betui2...Jadi, aku yang tak lah hebat sangat ni nak gak tengok camne feelnyer? Ada certain part tu yang patut bg feel lain kpd penonton hasilnya lain...Tu yang aku frust beb! Pelakon2 lain aku rasa ok...Mawi kadang2 buat aku rasa nak tergelak tiba2...Part Mak Mah pakai sweater tu sampai sekarang aku masih tak tahan gelak, Tak tau lah napa...+ part Mahsuri kene tikam tu (kadang2 rasa cam depa wat spoof lak). Mungkin itulah kelainan yang dimaksudkan kot. Nak komen lebey2 pun tak pandai mane...Hehe...Sorry u guys!

3)Sinematografi dan Koreografi
Aku rangkumkan kedua-dua elemen ni sebab filem ni dah dijadikan filem muzikal. So kedua-dua aspek ni aku rasa kene balance sepanjang cerita. Aku tak tahulah mana silapnya...Time shooting ke time pasca produksi...Ade satu babak tu pakaian pelakon memang dah comot giler2 tapi bila tiba part selepasnya tup2 wink*wink* dah bersih! Apekah? Maybe depa terlepas pandang kot..Tapi aku ni yang memang berfikiran kritis memang tertanya-tanya lak gak kan? Ade scene pelakon tu p cuci pakaian ke, pelakon tu main ujan sampai pakaian bersih ke kne potong?

Tang part sinematografi lak, aku suka sangat bila ada lokasi yang aku pernah p dipilih untuk shoot!hehe...terasa soo Tahajud Cinta pon ado...kikikiki!
Koreografi tak banyak sangat la...bila part yang perlukan penari dipaparkan aku ni forsurely lah tengok camne koreografer tarinya olah sesebuah konsep yang memerlukan penari menari, menyanyi dan berlakon serentak! Aku rasa kalau homework pasal bagaimana koreografer filem2 hindustan olah koreografi sudah tentulah hasilnya lagi boom! Cube tengok filem-filem yang menjadikan Farah Khan sebagai koreografer, hasilnya sudah tentu kebabooom! Shoot untuk satu lagu pun sampai berhari-hari...haha~

Lagi satu yang aku nak tanya, filem ni ada unsur jawa ke? Kenapa ada tarian yang berasaskan gerak tari jawa diselit? Nak jawab bole tak nak jawab pon tak per...huhu~

4) Penggunaan teknologi CGI
Mayb ade n mayb xde pasal aku pon tak la terer sangat sal teknologi neh. Part pokok yang boleh bercakap, menari dan menyanyi tu kadang-kala terkantoi ke'fake'annye...camne nak cakap erk?erm...gini2, ade 1frame tu shoot nampak 3 pokok tapi bila ke frame lain yang masih angle yang sama pokok dah jadi dua. Pastu kadang2 tu nampak wajah manusia di pokok2 itu tak match betul2...cam ade kluaq2 sket..huhu...hampa daku~

5)Lagu
Memandangkan ini fillem muzikal maka elemen yang perlu ada semestinya lagu. Bagi aku yang selalu dikatakan pekak bunyi (tone deaf) oleh beberapa pakar muzik ni aku rasa kebanyakan lagu 'catchy' dan senang dekat kepada penonton. Tapi ada satu lagu tu, klu tak salah tajuk 'Kehilangan' kot bunyi cam pelik sket nyanyian tym awal2 tu...Ntahla!My mistake kot...haha...


Aku rasa setakat ni dululah ulasan aku secara kritisnya pasal filem MAGIKA arahan Edry Abd Halim ni. Kalau nak kira banyak lagi nak tanya ni...memandangkan mata pon dah nak pejam tak nak pejam so aku berneti stakat ni dlu ah! Aku ucapkan tahniah atas kejayaan filem2 sebelum ni seperti Cicakman 1&2, Duyung dll lg tu. Semoga MAGIKA akan mengutip kejayaan drp filem2 terdahulu.

Ternyata ini filem pertama di Malaysia yang menggunakan prinsip filem muzikal. Alice In Wonderland mane ade nyanyi2 kan? Walaupun filem ni ada guna jalan cerita seakan-akan sama dengan Alice In Wonderland, aku of kozla lebih sukakan filem hasil anak muda Malaysia...Mana ada yang sanggup pertaruhkan karya sebegini pada masa sekarang?haha...sape2 di luar sana, ade bran? Bagi aku KRU Studio kali ni cuba nak creat 1 fenomena baru dalam arena perfileman Malaya...Betulkan kalau saya salah...

Ni antara part2 yang aku kagum ler:
1) Lakonan Ogy Ahmad Daud marveleszz!aku sukaa...mau tak meleleh ayak mata wa!huhu...

2)Lagu 'gebang' nyanyian Maya Karin buat aku nak jadikan ringtone hp aku!haha...bole tak?bole tak bole?

3)Ziana Zain bawak watak dengan bagus sekali!oyeah2! terasa kekejaman anda iteww...huhu....takot!

So, kesimpulannya aku kasik 3.5 bintang atas kesilapan minor yang aku nyatakan awal2 tadi...Kejam tak? tapi klu de sapa2 leh bg justifikasi elemen yang aku tak paham tadi bintang ni boleh naek! setakat ni xdak lagi filem yang aku menengok lepas rate 4.0 bintang. So jangan sesekali hambek aku jadi juri, cikgu atau apa2 jelah yang kne kasik2 markah ni...huahaha!



MAGIKA vs Alice In Wonderland ----> pemenangnya MAGIKA lor! (pasai aku tak terer english, kalo xde subtitle komfem mati kutu tak faham citer)kakakaka!





*dimana bumi dipijak di situ langit dijunjung! takkan Melayu hilang di dunia~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan